Pagina instellingen

Tekstgrootte

  • Home
  • Ons IKC
    • IKC Haven48 Historie
    • Missie/Visie
    • Team
    • Veilig Klimaat
    • Jeelo
    • Naschoolse activiteiten
    • Hallo Muziek
    • Kinderraad
    • Klachtenregeling
    • IKC gids Haven48 2023-2024
    • Bewegingsonderwijs
  • Onderwijs
    • Identiteit
    • Organisatie
    • Digitaal leren
    • Sociale veiligheid
    • Schooltijden en Continurooster
    • OR
    • MR
    • Online schoolgids
    • Inspectie rapport 2016
    • Foto's en filmpjes
  • PSL 2 tot 4 jaar
    • Peuterspeel-en leergroep Haven48
    • VVE Taalstimuleringsprogramma
    • Doorgaande lijn peuters en kleuters
    • Pedagogisch beleid
    • Tijden en dagen
    • Ouderbetrokkenheid
    • Oudercommissie
    • GGD rapport
  • BSO
    • BSO Haven48
    • Voorschoolse opvang
    • Buitenschoolse opvang
    • Activiteiten
    • Openingstijden
    • Pedagogisch beleid
    • Oudercommissie
    • GGD rapport
  • Praktische info
    • Nieuwsbrief
    • Groepsindeling
    • Ziekmelding
    • Vakantierooster en studiedagen
    • Verlofaanvragen
    • Aanmelding Kind
    • Ouderportaal Social Schools
    • Tarieven en Toeslag
    • Bewegingsonderwijs
  • Contact
  1. Home »
  2. Onderwijs »
  3. Organisatie

Organisatie

  • Identiteit
  • Organisatie
  • Digitaal leren
  • Sociale veiligheid
  • Schooltijden en Continurooster
  • OR
  • MR
  • Online schoolgids
  • Inspectie rapport 2016
  • Foto's en filmpjes

Organisatie

IKC Haven48 is klassikaal georganiseerd. Kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd zitten meestal in dezelfde groep. Als het aantal leerlingen in een bepaald leerjaar dusdanig groot is dat er ons inziens geen sprake kan zijn van verantwoord onderwijs, dan kiezen we voor combinatiegroepen. Dit wordt ieder jaar opnieuw bekeken.

Instructieniveaus

Binnen de aangeboden lesstof wordt gewerkt met drie instructieniveaus, waar uw kind op basis van toetsresultaten en observaties wordt ingedeeld. We hanteren de volgende drie niveaus: Extra instructie/hulp, gemiddelde instructie of kort instructie/extra uitdaging.

Kade 1

Op Kade 1 zijn de groepen 1-2 en 3 te vinden. Op Kade 1 hebben we aantrekkelijke ruimtes, het Speelhuis, het Kennisplein en het Atelier. Deze ruimtes zijn zo ingericht dat er uitdagende speelmogelijkheden voor de kinderen zijn. De hoeken sluiten zoveel mogelijk aan bij de belevingswereld en/of belangstelling van de kinderen en hebben als functie: spelend en ontdekkend leren. Kinderen krijgen die leerstof aangeboden, die bij de ontwikkeling van dat moment past. In de groepen 1 en 2 ontwikkelen kinderen zich vanuit spelsituaties. Binnen de kleutergroepen wordt er gewerkt met de methode ‘schatkist’.

We realiseren ons dat de overstap van groep 2 naar 3 een pittige overstap is. Op ons IKC is het lesrooster van groep 3 zo opgebouwd dat er nog voldoende momenten zijn voor spel en beweging. In het lokaal zijn hoeken ingericht waar kinderen spelend kunnen leren en uiteraard zijn ze nog welkom in het Speelhuis, het Kennisplein en in het Atelier. 

De inrichting in onze lokalen is  praktisch, eigentijds, flexibel, heeft een stoer randje maar vooral sfeervol. Kinderen kunnen en mogen zelf keuzes maken, zo zijn er stil/werkplekken, overlegplekken, staplekken, fijne leesplekken en instructieplekken in de lokalen. Uiteraard begeleidt de leerkracht mocht dit nodig zijn hierbij. Alleen tijdens het maken van toetsen worden de tafels uit elkaar gezet. Op die manier heeft de leerkracht een goed beeld van de individuele prestaties van het kind.

Kade 2

Op Kade 2 zijn de groepen 4 en 5 gevestigd. De groepen kunnen gescheiden van elkaar werken en via het openen van de sluis kan er groepsdoorbroken worden gewerkt.

Kade 3

Op Kade 3 ontmoeten de groepen 6, 7 en 8 elkaar. Op Kade 3 werken kinderen aan individuele leerdoelen en streven we ernaar om onderwijs op maat te bieden. We maken hierbij gebruik van digitale middelen. De leerkrachten begeleiden de kinderen persoonlijk, geven instructie waar nodig en dagen de kinderen uit. 

Het DIM model

We willen onze kinderen zo goed mogelijke instructies bieden en hen zo zelfstandig mogelijk maken. Hiervoor gebruiken we het DIM model met convergente differentiatie (directe instructie) en elementen van het GIP model (GIP: van Groepsgericht naar Individueel gericht pedagogisch en didactisch handelen).

De aangeboden lesstof wordt aangeboden op drie instructieniveaus, waar uw kind op basis van o.a. toetsresultaten en observaties wordt ingedeeld. De ;leerkrachten op ons ikc hanteren de volgende drie niveaus: Extra instructie/hulp, gemiddelde instructie of kort instructie/extra uitdaging. Deze manier van instructie bieden blijkt een positief effect te hebben op de leerprestaties van kinderen. Daarnaast leert de leerkracht de kinderen omgaan met o.a. uitgestelde aandacht. Hiermee wordt begonnen in groep 1-2 en dit loopt vervolgens als een rode draad door op ons ikc t/m groep 8. Tijdens de lessen bepaalt de leerkracht wie op welk moment aandacht krijgt. De leerkracht loopt vaste rondes in de klas. Aan de groen/rode kaartjes kan de leerkracht zien of een kind hulp nodig heeft. Het kind of een groepje kinderen krijgt dan extra instructie aan de instructietafel. De andere kinderen kunnen zelfstandig aan het werk. Doordat alles steeds op dezelfde manier gaat is het leerkrachtgedrag voor de kinderen zeer voorspelbaar. Dit alles draagt bij aan een rustige werksfeer.

Methoden

Voor de verschillende vakgebieden werken wij met hedendaagse methodes, welke voldoen aan de door het Ministerie van Onderwijs gestelde eisen. Binnen deze methodes werken wij met de drie eerder genoemde niveaus. 

Schoolfolder (PDF)

Stichting Meerwerf

Ouderportaal

Kind aanmelden

Contact

Californiestraat 48
Den Helder
» Op de kaart


0223 615398
directie@haven48.meerwerf.nl
Directeur: Debby de Roos-Avis

Algemeen

© 2023, IKC Haven48
Samenwerking van Stichting Meerwerf 
en Stichting Kinderopvang Den Helder

Alle rechten voorbehouden.

Intranet Meerwerf
  • Privacy statement
  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools