Tekstgrootte

  • Home
  • Ons IKC
    • IKC Haven48 Historie
    • Missie/Visie
    • Team
    • Veilig Klimaat
    • Jeelo
    • Naschoolse activiteiten
    • Hallo Muziek
    • Kinderraad
    • Klachtenregeling
    • IKC gids Haven48 2021-2022
    • Bewegingsonderwijs
  • Onderwijs
    • Identiteit
    • Organisatie
    • Digitaal leren
    • Sociale veiligheid
    • Schooltijden en Continurooster
    • OR
    • MR
    • Verkorte schoolgids 2021-2022
    • Inspectie rapport 2016
    • Foto's en filmpjes
  • PSL 2 tot 4 jaar
    • Peuterspeel-en leergroep Haven48
    • VVE Taalstimuleringsprogramma
    • Doorgaande lijn peuters en kleuters
    • Pedagogisch beleid
    • Tijden en dagen
    • Ouderbetrokkenheid
    • Oudercommissie
    • GGD rapport
  • BSO
    • BSO Haven48
    • Voorschoolse opvang
    • Buitenschoolse opvang
    • Activiteiten
    • Openingstijden
    • Pedagogisch beleid
    • Oudercommissie
    • GGD rapport
  • Praktische info
    • Nieuwsbrief
    • Groepsindeling
    • Ziekmelding
    • Vakantierooster en studiedagen
    • Verlofaanvragen
    • Aanmelding Kind
    • Ouderportaal Social Schools
    • Tarieven en Toeslag
    • Bewegingsonderwijs
  • Contact
  1. Home »
  2. PSL 2 tot 4 jaar »
  3. Pedagogisch beleid

Pedagogisch beleid

  • Peuterspeel-en leergroep Haven48
  • VVE Taalstimuleringsprogramma
  • Doorgaande lijn peuters en kleuters
  • Pedagogisch beleid
  • Tijden en dagen
  • Ouderbetrokkenheid
  • Oudercommissie
  • GGD rapport

Pedagogisch beleid

Vanuit de wet- en regelgeving moet elke kinderopvangorganisatie een pedagogisch beleid hebben. Het kinderopvanggedeelte van IKC Haven48 valt onder de professionele organisatie SKDH, die aan kinderen vanaf 0 jaar tot zij de basisschool verlaten een emotioneel veilige, rijke speel- en leeromgeving biedt.

Ouders brengen hun kinderen om diverse redenen naar ons IKC. Dat kan zijn in verband met werk of studie van (één van de) ouders maar ook omdat een kind in een kindergroep heel andere dingen leert dan thuis. Een kind ontmoet meerdere verzorgers, vriendjes en vriendinnetjes in een speciaal daarvoor ingerichte omgeving en deze ervaringen leveren een belangrijke bijdrage aan zijn ontwikkeling.

Kinderen kunnen zich in ons IKC naar hartenlust ontwikkelen. Op hun eigen authentieke wijze kunnen zij ondernemend en initiatiefrijk zijn (of worden). Bovendien maken kinderen in groepen al vroeg kennis met democratische waarden en normen. Daarbij zijn voor ons belangrijke waarden als ‘respectvol omgaan met jezelf, de ander en de omgeving’ richtinggevend.

4 pedagogische opvoedingsdoelen vanuit de kinderopvang

Voor de pedagogische onderbouwing van ons pedagogisch beleid zijn de vier pedagogische opvoedingsdoelen van Professor J.M.A. Riksen-Walraven leidend. Deze vier opvoedingsdoelen gelden voor alle kinderen in de leeftijd van 0 tot en met 12 jaar.

Zij omschrijft de opvoedingsdoelen voor kinderen in gezin en kinderopvang als volgt:

1. Het bieden van emotionele veiligheid

2. Het bieden van gelegenheid tot ontwikkelen van persoonlijke competenties

3. Het bieden van gelegenheid tot ontwikkelen van sociale competenties

4. Het bieden van kansen om zich waarden en normen, de ‘cultuur’ van de samenleving eigen te maken; ‘socialisatie’.

Link naar pedagogisch beleid: Pedagogisch beleid 

Digitale magazine

Stichting Meerwerf

Ouderportaal

Kind aanmelden

Contact

Californiestraat 48
Den Helder

0223 615398
directie@haven48.meerwerf.nl
Directeur: Debby de Roos-Avis

Debby de Roos-Avis

Algemeen

© 2021, IKC Haven 48
Samenwerking van Stichting Meerwerf 
en Stichting Kinderopvang Den Helder

Alle rechten voorbehouden.

Intranet Meerwerf
  • Privacy statement
  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools